Pentru anul 2025, ne propunem două proiecte mari:
- Un parteneriat cu Consiliul Județean Maramureș pentru continuarea seriei de evenimente de educație antreprenorială și financiară. Acesta se va numi „Prosperitate Regională 2.0: inovație și dezvoltare durabilă“ și va cuprinde întâlniri lunare desfășurate în perioada ianuarie 2025 - decembrie 2025. Temele propuse sunt următoarele:
- Un parteneriat cu Primăria Municipiului Baia Mare pentru a pune bazele unui proiect de educație financiară și antreprenorială pentru copiii din clasele 5-8 și 9-12 care va contribui la dezvoltarea abilităților esențiale legate de gestionarea banilor și planificarea bugetului.
Pentru acest proiect propunem un workshop pe luna, timp de 1 an calendaristic unde accesul copiiilor va fi gratuit și vor putea fi însoțiți de profesori și/sau părinți. Propunerea de denumire a proiectului este: „Banii și deciziile financiare inteligente” .
Propunere structura proiect:
- Introducere în lumea banilor (o sesiune)
- Temă: Ce sunt banii și de ce avem nevoie de ei?
- Activitate: Discuții interactive despre cum funcționează banii și istoria lor.
- Exemplu de activitate: Un joc de rol în care copiii pot face schimburi pentru a înțelege conceptul de troc și apoi să vadă cum banii au simplificat aceste tranzacții. Se propun a se face niște firme de exercițiu pentru a se înțele funcționalitatea lor.
- Venituri și cheltuieli (două sesiuni)
- Temă: Ce sunt veniturile și cheltuielile? Diferența dintre nevoie și dorință.
- Activitate: Copiii fac o listă de lucruri pe care și le doresc și una cu cele necesare în întreprinderea lor de exercițiu, învățând să prioritizeze cheltuielile.
- Exemplu: Fiecare copil primește un „buget” virtual și trebuie să aloce resurse pentru diferite cheltuieli ale firmei de exercițiu.
- Buget personal (două sesiuni)
- Temă: Cum facem un buget?
- Activitate: Crearea unui buget simplificat pe o lună.
- Exemplu: Copiii primesc o sumă fixă de bani virtuali și trebuie să își gestioneze cheltuielile pe baza priorităților stabilite anterior.
- Economisirea și investițiile (două sesiuni)
- Temă: De ce este important să economisim și ce înseamnă investițiile?
- Activitate: Copiii își stabilesc un obiectiv financiar și creează un plan de economisire pentru a-l atinge.
- Exemplu: Fiecare copil își creează un „cont de economii” în care să pună bani virtuali, iar la finalul proiectului, își pot „achiziționa” obiectivele stabilite.
- Valoarea muncii și sursele de venit (două sesiuni)
- Temă: Cum obținem bani? Care sunt sursele de venit?
- Activitate: Discuții despre diferitele obiecte de activitate muncă și despre cum contribuie acestea la obținerea veniturilor.
- Exemplu: Copiii „angajează” colegi în funcție de talentele și abilitățile lor, înțelegând cum diverse activități aduc venituri diferite.
- Responsabilitate financiară (o sesiune)
- Temă: Cum luăm decizii financiare inteligente?
- Activitate: Simulări de situații în care copiii trebuie să ia decizii financiare importante (de exemplu, cumpărarea unui obiect scump sau economisirea pentru o nevoie viitoare).
- Exemplu: Se prezintă scenarii cu riscuri și beneficii, iar copiii discută despre cea mai responsabilă decizie.
- Evaluare și concluzii (două sesiuni)
- Temă: Ce am învățat și cum putem aplica aceste concepte în viața noastră?
- Activitate: Se va întocmi “bilanțul” firmei de exercițiu și se vor concluziona plusurile și minusurile fiecărei firme.
- Exemplu: Fiecare copil prezintă o lecție cheie învățată din proiect și cum intenționează să aplice în viața sa.